Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تاثیر افزایش قیمت نفت بر فلزات چقدر است؟

پنجشنبه، 19 شهریور 1394 | Article Rating
در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت نفت با رشد قیمتی فلزات رابطه مستقیمی دارد، بعضی از فعالان بازار فلزات بر این باور ند که قیمت نفت، تاثیر مستقیمی بر قیمت فلزات نداشته و تا حد کمی از آن تبعیت می کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نفت در چند روز گذشته روند صعودی به خود گرفته و در مقابل قیمت فلزات هم رشد پیدا کرده است اما این دو صعود قیمتی تا چه اندازه به هم ربط دارند؟

کارشناسان در این باره دو دیدگاه را ارائه می کنند. دسته اول معتقدند که با افزایش قیمت نفت، قیمت فلزات پایه و گرانبها نیز بالا خواهد رفت که نمونه آن در دو روز گذشته مشاهده شده است. اما دسته دوم این افزایش قیمت را اتفاقی می دانند و معتقدند که افزایش قیمت نفت تنها با قیمت طلا رابطه مستقیمی برقرار می کند.

درهمین راستا محسن زرگریان، کارشناس بازار فلزات، در مورد اینکه آیا افزایش قیمت نفت با قیمت فلزات رابطه‌ای مستقیم دارد یا خیر به اقتصادنیوز گفت: به نظر من افزایش یا کاهش قیمت نفت نمی‌تواند رابطه‌ای مستقیم با قیمت فلزات داشته باشد. چون در حال حاضر  بالا و پایین شدن قیمت نفت یک عامل سیاسی شده است و می‌توان گفت که یکی از دلایلی که قیمت نفت افزایش پیدا کرده نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش قیمت سوخت است که با توجه به ارتباط مستقیم قیمت سوخت بر تولید برخی فلزات، بالا رفتن قیمت برخی فلزات دور از انتظار نیست.

در همین زمینه امیررضا کاهدی، کارشناس بازار فلزات در مورد رابطه قیمت نفت و فلزات به اقتصادنیوز گفت: دو اتفاق می‌تواند باعث شود تا قیمت نفت با قیمت فلزات هم‌جهت باشد. یکی بهبودی است که در اوضاع دنیا افتاده  و خبرهای خوبی که از بورس‌های آسیاسی شنیده شده، موجب رشد قیمت نفت و فلزات شده است.

او افزود: یکی دیگر از علت‌های افزایش قیمت نفت و فلزات تضعیف قیمت دلار در برابر سایر ارزهاست که این کاهش قیمت باعث می‌شود  دو بازار در جهت موافق هم حرکت کنند.

او گفت: قیمت نفت با فلزات رابطه‌ای تنگاتنک دارند چرا که وقتی تقاضای جهانی نفت بهبود پیدا می‌کند برای  فلزات هم تقاضا زیاد می‌شود.

او در مورد کاهش قیمت فلزات در چند وقت اخیر تصریح کرد: دو عامل برای کاهش قیمت فلزات در هفته های گذشته را می توان بیان کرد.  مهمترین علت را می‌توان به اقتصاد چین نسبت داد که به نرخ رشد اقتصادی آن به هفت درصد نزول کرده و شتاب آن کم شده است. یکی دیگر از دلایل، بحران در اقتصاد نوظهور مثل ترکیه است که به زودی احتمالاً یک بحران ارزی در ترکیه افتاق خواهد افتاد و برخی بازارها از آن متاثر خواهند شد. بحث دیگر بحران در برزیل است که وارد رکود شده به صورت رسماً که اینها باعث رکود قمیت فلزات شده است. این سه عامل می توانند برخی معادلات حاکم بر بازارها را بر هم زنند و باعث کاهش تقاضا در برخی کالاهای مهم شوند.

در همین زمینه، محمد عبدالهی، کارشناس فلزات در مورد رابطه قمیت نفت با فلزات به اقتصادنیوز گفت: به نظر من نمی‌توان برای این قیمت این دو بازار رابطه‌ای تعریف کرد.

او افزود: جو روانی حاکم بر بازارها باعث افزایش قیمت در دو روز گذشته شده به طوری که وقتی یک محصول مانند نفت از نظر قیمتی حرکت سینوسی انجام می‌دهد قیمت بقیه محصولات مثل مواد معدنی با آن  افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

او گفت: البته نوسان قیمت فلزات بیشتر ارتباط با بورس جهانی ارتباط دارد و از آن تاثیر می پذیرد که شاید نقش نفت هم در آن کمرنگ نباشد.

منبع: اقتصاد نیوز

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها