Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
رونق بازار فولاد در گرو رونق بخش مسکن
 

رونق بازار فولاد در گرو رونق بخش مسکن

یکشنبه، 17 آبان 1394 | Article Rating
تغییر شرایط سیاسی بین بسیاری از کشورها و به هم ریختگی در روابط اقتصادی آنها  به دلیل جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای، منجر به کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی شد که بازتاب آن باعث افت قیمت نفت درسطح جهان و برآیند آن موجب رکود سنگین در کشور شد. بارزترین نشانه آن کاهش درآمدهای نفتی، در نتیجه کاهش پروژه عمرانی، نهایتا رکود در بازار مسکن و ساخت‌وساز شد، وبا عنایت به اینکه سهم بزرگی از تولیدات فولادی در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی و مسکن به‌کار می‌رود، باید به نقش مسکن که بیشتر در بخش خصوصی تولید می‌شود نگاهی ویژه داشت.


 رونق در کارخانه‌های فولاد زمانی آغاز می‌شود که دولت رونق در بخش مسکن را به وجود آورد و رونق در بازار مسکن زمانی اتفاق می‌افتد که خریدار مسکن بتواند همانند خیلی از کشورها از درآمد آتی خود هزینه کند و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که دولت این درآمد آتی را برای خریدار به‌صورت وام (به مبلغ 70درصد مبلغ مسکن مورد نظرخریدار)، از طرق مختلف فراهم کند، مانند بانک و... دراین زنجیره تولید و مصرف، حدود 85درصد صنایع دیگر مرتبط با صنعت ساختمان که دچار رکود شده‌اند، نیز قرار می‌گیرند و آنها نیز از این رونق در بخش مسکن منتفع می‌شوند. 

حال اگر دولت نتواند این زنجیره اقتصادی اجتماعی را به هم متصل و آن را مدیریت کند، نه تنها رونق اقتصادی در صنعت فولاد کشور وجود نخواهد داشت بلکه رکود اقتصادی در 85درصد صنایع دیگر کشور همچنان باقی و روز به روز نیز بدتر خواهد شد و مسائل اجتماعی جوانان، عدم رشد جمعیتی مناسب، ازدواج‌های دیروقت و طلاق‌های زود هنگام و بیکاری‌های آشکار و پنهان و بسیاری موارد دیگر گریبان جامعه ما را همچنان مانند گذشته خواهد گرفت.

کمبود مسکن در کشور ما وخصوصا در شرایط حساس کنونی نه تنها معضل محسوب نمی‌شود، بلکه یک فرصت صنعتی است که می‌تواند یکی از موتورهای پیش برنده دراقتصاد ما باشد، تا محرکی قوی و زیربنایی، برای رشد اقتصاد کشور باشد، خصوصا با توجه به اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب.
متاسفانه به جای استفاده از این مزیت، با چماق ایجاد تورم یا احتمال دلال بازی یا کمبود منابع مالی وحتی نبود نقدینگی در بانک‌ها و بسیاری دلائل دیگر بر سربازار مسکن می‌کوبند، در صورتی که مشکل ما دراینجا، نبود برنامه مناسب و جامع است.

بخش مسکن کارآمدترین راهکار کوتاه مدت مقابله با معضل رکود بوده و می‌تواند اطمینان مصرف‌کنندگان را به رونق در اقتصاد جلب کند و امکان فعالیت‌های اقتصادی کوچک و کارهای روز مزد را حل کند، در واقع در صنایع فولاد نیاز به تزریق مالی یا تحریک در تولید نیست، بلکه باید بازار تقاضا را برای صنعت فولاد مهیا کرد که همانا رونق در بازار مسکن است. 

علیرضا رضاپور
مدیرعامل کارخانجات درپاد





منبع:دنیای اقتصاد


تصاویر
  • رونق بازار فولاد در گرو رونق بخش مسکن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها