Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

كاهش نرخ سود، بازار طلا را سكه كرد

دوشنبه، 31 خرداد 1395 | Article Rating

با تصويب كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، نرخ طلا در ايران با افزايشي چشمگير روبه‌رو شد؛ حال آنكه توقع مي‌رفت با آغاز ماه رمضان نرخ طلا، با توجه به كاهش مبادلات در اين ماه، ارزان‌تر شود، كه نشد. به بيان ديگر، كاهش نرخ سود سپرده بانكي، در گام نخست سبب شد تا بسياري از صاحبخانه‌ها ديگر حاضر نباشند خانه‌هاي خود را رهن دهند و به دنبال اجاره ماهانه باشند و از سوي ديگر هم نرخ طلا را افزايش داد؛ هر چند افزايش نرخ اونس طلا در بازارهاي جهاني هم در اين امر بي‌تاثير نبوده است، ولي بانك‌ها با كاهش نرخ سود سپرده بانكي، از ميرداماد، بازار فردوسي را نشانه رفتند. نرخ اونس طلا در بازارهاي جهاني، در بيست روز گذشته، از هزار و ٢٠٥ دلار به هزار و ٢٩٩ دلار رسيده، كه به معناي افزايش ٩٤ دلاري است. اين افزايش در بازار داخلي ايران هم بي‌تاثير نبوده است؛ در همين بازه زماني، نرخ سكه تمام بهار آزادي ٤٢ هزار تومان گران‌تر شد، افزايش قيمتي كه هر چند بي‌ارتباط با افزايش نرخ طلا در بازارهاي جهاني نيست، ولي تاثير مهمي هم از كاهش نرخ سود بانكي به ١٥ درصد گرفته است.
دو عامل امريكايي
و يك عامل انگليسي
در بازارهاي جهاني، سه عامل موجب شدند نرخ طلا افزايش پيدا كند. يكي از اين عوامل، همه پرسي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپاست. بريتانيا پنجمين اقتصاد قدرتمند جهان و دومين اقتصاد برتر اتحاديه اروپا پس از آلمان است. ١٥ درصد كل توليد ناخالص داخلي اين اتحاديه به بريتانيا تعلق دارد. همچنين سالانه مهاجران بسياري از كشورهاي ديگر اروپا، به ويژه اروپاي شرقي در جست‌وجوي شغل به اين كشور مي‌آيند و براساس آمار ٨٦ درصد اين مهاجران در اين كشور مشغول به كار مي‌شوند. صادرات بريتانيا به اتحاديه اروپا سالانه به ٢٢٣ميليارد پوند و واردات آن از اتحاديه اروپا به ٢٩١ ميليارد پوند بالغ مي‌شود؛ بنابراين خروج احتمالي اين كشور از اتحاديه اروپا تاثير شگرفي بر روند اقتصادي اين اتحاديه خواهد داشت و همين احتمال سبب شده در روزهاي گذشته نرخ اونس در بازارهاي جهاني افزايش پيدا كند.  از سوي ديگر، كاهش شاخص مشاغل در امريكا و تثبيت نرخ بهره فدرال‌رزرو هم تاثيرات مهمي بر افزايش نرخ طلا در بازارهاي جهاني داشتند و اين عوامل دست به دست يكديگر دادند تا قيمت اونس بيش از هر زماني به كانال هزار و ٤٠٠دلاري نزديك شود.
كاهش نرخ سود و افزايش قيمت طلا
كنار افزايش نرخ اجاره‌بها، كاهش نرخ سود بانكي، سبب شد بسياري از مردم، به جاي سپرده‌گذاري در بانك‌ها به سمت بازار طلا و ارز متمايل شوند. اين اتفاق هر چند به شكل گسترده تاكنون رخ نداده، اما اعلام اين خبر هم كافي بود تا بازار طلا واكنش افزايشي به آن نشان دهد.
در ايران از گذشته، با تغيير نرخ سود بانكي، بازارهايي چون مسكن، طلا و ارز تحت تاثير قرار مي‌گرفتند. البته اين مساله در اقتصاد‌هاي بزرگ‌تر مانند اقتصاد ايالات متحد هم صدق مي‌كند و افزايش نرخ سود فدرال‌رزرو منجر به كاهش قيمت طلا و كاهش نرخ سود بانك مركزي امريكا باعث افزايش قيمت طلا مي‌شود. در همين رابطه محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر به مهر گفت: دليل عمده و اصلي افزايش قيمت سكه و طلا در بازار داخلي، افزايش ۲۵ دلاري هر اونس طلا در بازارهاي جهاني طي روزهاي اخير است، به طوري كه نرخ اونس طلا در روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته افزايش يافت و باعث شد كه قيمت هر قطعه سكه در بازار داخلي بطور متوسط ۱۵ هزار تومان افزايش يابد.
رييس اتحاديه طلا و جواهر درباره وضعيت خريد و فروش سكه و طلا در ماه رمضان گفت: روزهاي اوليه ماه رمضان، سطح داد و ستدها كاهش مي‌يابد، اما از اواسط ماه با توجه به نزديك شدن به ولادت امام حسن مجتبي(ع) و عيد فطر دادوستدها افزايش مي‌يابد ولي به هر حال وضعيت در حال حاضر عادي است. البته افزايش قيمت‌ها باعث شد كه مردم توجه بيشتري به بازار سكه و طلا نشان دهند، همچنين با مطرح شدن كاهش نرخ سود بانكي، توجه به بازار سكه و طلا بيشتر شده است.
كاهش نرخ سود و افزايش اجاره‌بها
روز ٢٥ خرداد خبر رسيد كه بانك‌ها بر كاهش نرخ سود سپرده به توافق رسيدند و از ابتداي هفته جاري نرخ سود بانكي به ١٥ درصد كاهش يافت. تصميمي كه اين‌بار نه تنها به شكل دستوري انجام نشد، بلكه با مشاركت بانك‌ها و تصميم آنها جامه عمل پوشيد. اين تصميم، علاوه بر بازار طلا، بازار مسكن را هم تحت تاثير قرار داد.
رييس كانون بانك‌هاي خصوصي اعلام كرد: اين تصميم در پي اقدام داوطلبانه بانك‌ها و با توجه به كاهش نرخ تورم و حمايت بانك مركزي از بازار بين بانكي گرفته شده است.
كوروش پرويزيان گفته كه نرخ سود سپرده در مرحله اول با توجه به كاهش تورم به ١٢درصد از ابتداي تيرماه امسال تا ١٥درصد كاهش مي‌يابد اما با ادامه كاهش نرخ تورم اميدواريم نرخ سود سپرده باز هم كاهش يابد تا براي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط فضاي بهتر تامين مالي ايجاد شود.
كاهش نرخ سود بانكي باعث افزايش نرخ اجاره‌بها و كاهش تعداد واحدهايي كه به شكل رهن در اختيار مستاجر قرار مي‌گيرند، مي‌شود. در همين رابطه مجيد اميري، مديرشعب بانك مسكن استان مركزي به ايرنا گفته است: كاهش نرخ سود بانكي عاملي در رغبت نداشتن صاحب خانه‌ها به گرفتن پول پيش براي رهن دارد. با توجه به ركود بخش مسكن تمايل متقاضيان اين بخش به اجاره يا رهن به جاي خريد و سرمايه كلان را ممكن مي‌سازد و نمودار عرضه و تقاضا را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.
او ادامه مي‌دهد: بانك مسكن به عنوان بانك تخصصي و توسعه‌اي مجري طرح‌هاي دولت در بخش مسكن است و تمام تلاش خود را به خارج شدن مسكن از ركود معطوف كرده است. تفاهمنامه‌اي كه با انبوه‌سازان بسته شده در خصوص طرح تشخيص معاملات، طرح فروش اماني و پرداخت تسهيلات خريد تا سقف يك ميليارد و ٢٠٠ ميليون ريال براي زوج‌ها از نمونه طرح‌هايي است كه با هدف خارج شدن مسكن از ركود ارايه شده است. كاهش نرخ سود بانكي ارتباطي با رقم اجاره ندارد و هم اكنون صاحبخانه‌ها اجاره نمي‌گيرند، زماني كه نرخ سود بانكي پايين بيايد تمايل به گرفتن اجاره‌بها افزايش پيدا مي‌كند. ركود در بخش مسكن باعث شده تا مردم تمايلي براي خريد ملك مسكوني نداشته باشند و اجاره نشيني را بر مالكيت مسكن ترجيح دهند.

سكه طرح جديد، ١٠٤٢٢٠٠ تومان

روز گذشته هر سكه تمام بهار آزادي طرح جديد، يك ميليون و ٤٢ هزار و ٢٠٠ تومان خريد و فروش شد، هر سكه تمام بهار آزادي طرح قديم هم يك ميليون و ٤٠ هزار و ٥٠٠ تومان به بازار عرضه شد. نيم سكه و ربع سكه به ترتيب ٥٢٠ هزار و ٥٠٠ تومان و ٢٧٢ هزار تومان خريد و فروش شد. سكه يك گرمي نيز ١٨٠ تومان به فروش رفت. در بازارهاي جهاني، به دليل تعطيلي روز يكشنبه، نرخ اونس كماكان هزار و ٢٩٩ دلار است. مثقال طلا ٤٥٧ هزار و ٧٠٠ تومان اعلام شد و هر گرم طلاي ١٨ عيار نيز ١٠٥ هزار و ٥٦١ تومان قيمت‌گذاري شد. در بازار ارز هر دلار امريكا سه هزار و ٤٥٦ تومان ارزش‌گذاري شد. هر يورو سه هزار و ٩١٧ تومان به بازار عرضه شد و هر پوند انگليس هم چهار هزار و ٩٧٣ تومان به دست مشتريان رسيد. درهم امارات و لير تركيه هم به ترتيب ٩٤٦ تومان و هزار و ١٩٨ تومان دست به دست شدند.






منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها