Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چشم اندار بازار سنگ‌آهن تا پایان 2016
 

چشم اندار بازار سنگ‌آهن تا پایان 2016

چهارشنبه، 09 تیر 1395 | Article Rating
دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه اتفاق قابل توجهی در بازار سنگ‌آهن در سال 2016 رخ نمی‌دهد، گفت: در حال حاضر شرکت‌های فولادی بدهی‌‌های سنگینی به معدنکاران سنگ‌آهن کشور دارند که این بدهی با افزایش ظرفیت تولید فولاد ممکن است سنگین‌تر هم شود.


علیرضا سیاسی‌راد اظهار کرد: از ابتدای سال جاری اعلام کرده‌ایم که اتفاق جدیدی در بازار سنگ‌آهن تا پایان سال 2016 نمی‌افتد و فقط پیش‌بینی شده وضعیت تقاضا بهبود پیدا خواهد کرد و دیگر روند نزولی قیمت در این حوزه ادامه پیدا نمی‌کند.

او با اشاره به روند قیمت سنگ‌آهن در سال‌های 2017 و 2018 میلادی گفت: در عین حال که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اتفاق قابل توجهی در بازار سنگ‌آهن رخ نمی‌دهد اما برای سال 2018 احتمال دارد بازار سنگ‌آهن نسبت به امسال وضعیت بسیاری بهتری داشته باشد. با این وجود هنوز نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی از روند قیمت سنگ‌آهن در بازار داشت.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به اتفاقات اخیر در انگلستان و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا افزود: تمام این مسائل سیاسی در بهای نفت اثرگذار است و با در نظر گرفتن این موضوع ممکن است هر سرنوشتی در انتظار قیمت مواد معدنی کشورهای معدن‌خیز باشد. بنا بر همین دلایل نمی‌توان عدد مشخصی برای قیمت نفت پیش‌بینی کرد. اما آنچه روند هفتگی قیمت‌های مواد معدنی نشان می‌دهد نوسانات قیمتی سنگ‌آهن ادامه خواهد داشت اما جهش قیمتی در این حوزه پیش‌بینی نمی‌شود.

او افزود: سیاستگذاری دولت در حوزه سنگ‌آهن به طور طبیعی تاثیرگذار است، اگر دولت به حذف معافیت‌های مالیاتی رای دهد طبیعتا راه صادرات برای سنگ‌آهن بسته می‌‌شود و ابزارهای رقابت‌پذیری برای صنعت سنگ‌آهن دیگر قابل دسترس نخواهد بود. اگرچه دولت با صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی مخالفتی ندارد و در صورت ایجاد ارزش افزوده در سنگ‌آهن بازارهای صادراتی را در دسترس می‌بیند اما در شرایط فعلی که رکود اقتصادی حاکم است و تقاضای بسیاری در بازار داخلی و خارجی برای این مواد معدنی نیست، سیاستگذاران نباید با اعمال سیاست‌های تنبیهی صادرات سنگ‌آهن را قطع کنند و باعث افزایش تعطیلی معادن سنگ‌آهن در سراسر کشور شود.

سیاسی‌راد با بیان اینکه برای برخی سنگ‌آهن‌ها که عیارشان پایین است در بازار داخلی تقاضایی وجود ندارد، گفت: رونق صادرات سنگ‌آهن به کشش بازار و قیمت جهانی مربوط می‌‌شود. اگر وضعیت صادرات سنگ‌آهن بهبود پیدا کند طبیعتا به صرفه‌ترین فعالیت اقتصادی صادرات سنگ‌آهن است در غیر این صورت بازار داخلی که تحت الشعاع فولادسازان کشور است باید گرم شود و کارخانه‌ها با قیمت مناسبی تولیدات سنگ‌آهن را خریداری کنند.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: در بازار داخلی سنگ‌آهن نیز چند مشکل وجود دارد که مهمترین آن مداخله دولت در قیمت‌گذاری است. این دخالت دولت به ضرر منافع سنگ‌آهن در بازار بوده و عملا دولت تا کنون با دخالت‌های دستوری مکانیزم بازار مواد معدنی و زنجیره تولید فولاد را به هم ریخته است. حاکمیت باید با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل در معادن کشور چارچوب صادرات را پی ریزی کند زیرا شرایط امروز بازار جهانی و نحوه حضور و فعالیت شرکت‌هاست که سبب شده صادرات سنگ‌آهن با وجود افت قیمت‌ها در برخی کشورها رونق پیدا کند.

سیاسی‌راد تصریح کرد: اگر دولت در این راستا اقدام کند و صادرات سنگ‌آهن ایران با شرایط بازار جهانی وفق پیدا کند، از سویی در بازار داخلی تولیدات سنگ‌آهنی‌ها با قیمت مناسب خریداری شود، انگیزه کافی برای فعالان این عرصه کسب و کار باقی می‌ماند. اما در حال حاضر شرکت‌های فولادی بدهی‌ چند هزار میلیاردی به معدنکاران سنگ‌آهن کشور دارند که این بدهی با افزایش ظرفیت تولید فولاد ممکن است سنگین‌تر هم شود.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصاد نیوز، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: اگر تقاضای لازم برای سنگ‌آهن در بازار داخلی ایجاد شود و مکانیزم واقعی برای خرید سنگ‌آهن ایجاد شود از سویی بدهی فولادسازان پرداخت شود، می‌توان برای توسعه اکتشافات سنگ‌آهن برنامه‌ریزی کرد. گرچه همچنان معتقدم تولید 55 میلیون تن فولاد طبق طرح جامع فولاد غیرقابل تحقق است و بر اساس پایش گزارش‌های اخیر و طرح‌های فولادی موجود فولادسازان کشور امسال توانسته‌اند 16.5 میلیون تن فولاد تولید کنند در حالی که ما مازاد تولید سنگ‌آهن داریم و سنگ‌آهن با عیارهای مختلفی در کشور استخراج می‌شود و حجم بسیاری از این سنگ‌آهن که داخل کشور مصرفی ندارد و بدون مشتری است، را می‌توان صادر کرد.

او با بیان اینکه برآورد می‌شود از 55 میلیون تن، فقط 35 میلیون تن فولاد به تولید برسد، گفت: اگر شرایط بازار جهانی برای صادرات مساعد نباشد و در بازار داخلی سنگ‌آهن با قیمت واقعی خریداری شود، مسلما ترجیح تولیدکنندگان سنگ‌آهن این است که خوراک صنایع داخلی کشور را تامین کنند اما اگر صادرات به صرفه باشد، بهترین کار صادرات مازاد تولید سنگ‌آهن است که در بازار داخلی هم مشتری برای آن نیست. بنابراین رشد تولید سنگ‌آهن و افزایش اکتشافات در این حوزه نیازمند برچیده شدن قوانین مزاحم از سوی دولت است و کاهش فشار از این ناحیه است. 

تصاویر
  • چشم اندار بازار سنگ‌آهن تا پایان 2016
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها