Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ارزتک‌ نرخی‌ رکن‌ اصلی‌ ورود سرمایه‌ خارجی

دوشنبه، 01 شهریور 1395 | Article Rating

تک نرخی شدن ارز به نفع اقتصاد ایران است و راه ورود سرمایه گذاری خارجی را هموار می کند.

به گزارش استیل ایران به نقل از خبرآنلاین، بانک مرکزی ایران اعلام کرده که به دونرخی بودن ارز پایان خواهد داد و اقتصادایران را بازسازی می کندچه آنکه دونرخی مانعی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تلقی می‌شود و بانک مرکزی سعی دارد سلطه خود را بر روی ریال کاهش دهد.

 سیاستگذاران بانک مرکزی  در اوایل این ماه اعلام کردند که به وام ‌دهندگان تجاری (بانک‌های تجاری)  اجازه داده اند تا با استفاده از نرخ ریال تنظیم ‌شده توسط بازار، به جای نرخ ارز دولتی، ارز بخرند. اکبر کمیجانی، قائم‌ مقام بانک مرکزی گفته است که بانک مرکزی تنظیم‌ کننده مسئول این بازار است و آن را هدایت خواهد کرد.

کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی در این باره می گوید: « مقامات بانک مرکزی در تلاشند که مشکل دو نرخ مبادله ارز را حل کنند. این حرکت موجب ورود نقدینگی بیشتر به سیستم‌ بانکی خواهد شد.»

برای ایران جذب سرمایه گذاران خارجی پس از تحریم های سختی که داشته، اهیمت فراواوانی دارد. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چهار ‌ماهه نخست سال جاری به 4.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.اما این رقم همچنان پایین تر از انتظار دولت برای جذب منابع مالی خارجی است.

تحریم ها باعث شد که اقتصاد ایران به لحاظ مالی دچار رکود شود، ارزش ریالکاهش و فاصله میان ارز رسمی کشور در بازار و آنچه از سوی دولت عرضه می شود، بیشتر شد. بانک ‌های ایرانی مجبور بودند تا با نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی، هر روز صبح دادوستد کنند. اما صرافی‌های ثبت‌شده می‌توانستند با استفاده از نرخ بازار خرید و فروش کنند.

به دنبال  توافق  در مذاکرات موفقیت‌آمیز دیپلماتیک حسن روحانی که از ۲۰۱۳ شروع شد، تحریم‌های کلیدی برداشته شد. دولت همچنان در پی کاهش فاصله میان دو نرخ است و توانسته تورمی را که در زمان قبل از شروع دولت یازدهم ،نزدیک 40 درصد بود را تک‌ رقمی کند.با وجود این، موانع زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران  وجود دارد.

ماه گذشته حسن روحانی متذکر شد که ایران باید در راستای تک نرخی کردن ارز حرکت کند. چند روز بعد، ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد، احتمالا اجرای  سیاست تک نرخی تا قبل از پایان سال اعمال خواهد شد.

کمال سیدعلی که تا ۲۰۱۲ در بانک مرکزی بود، می‌گوید: «سیاست ارز تک ‌نرخی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران خارجی کمک کند. ورود ارزهای خارجی به ایران، تبدیل آن به ریال با استفاده از نرخ رسمی و سپس محاسبه درآمد با استفاده از نرخ بازار موجب افزایش  سود خواهد شد.»

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان ارشد و مشاور اتاق ایران هم می گوید: «برای کسب ‌وکارهای داخلی، استفاده از صرافی ‌ها مطمئن ‌ترین راه نبوده و باعث افزایش هزینه‌ ها خواهد شد.»

امیر نقشینه ‌پور، مدیر شرکت مشاوره ویستار هم می گوید: «تک نرخی شدن ارز موجب کاهش فساد و افزایش شفافیت می‌شود. این موضوع باعث کاهش آشفتگی و اعتماد بیشتر شرکت ‌های خارجی برای ورود به بازار ایران خواهد شد.»

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها