Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سکوت و انتظار در بازار آتی سکه

شنبه، 27 شهریور 1395 | Article Rating

روند قیمتی بازار آتی سکه در هفته گذشته در شرایطی روی خط سیر مستقیم و با شیب نزدیک به صفر در حرکت بود که به گزارش «دنیای اقتصاد» حجم معاملات آتی طی هفته مورد بررسی بار دیگر با رسیدن به رقم 21 هزار و 802 واحدی نشان داد بعد از یک هفته افزایشی معامله‌گران مسیر باز عقب گرد را انتخاب کرده‌اند و میل به تامل بیشتری در این بازار دارند؛ عقبگرد قیمتی که ریشه در سه عامل به ترتیب اهمیتی کاهش قیمت طلای جهانی، باز شدن سررسید جدید تیرماه 96 و کاسته شدن یک روز از هفته کاری به دلیل تعطیلی عید قربان داشت. بر این اساس باید گفت خصوصا به دلیل تعطیلی هفته گذشته به علاوه سررسید تیر 96 که بخشی از نقدینگی را از سایر سررسیدها جمع کرد بهتر است روند کاهشی مزبور را با نگاه بدبینانه نبینیم و به بازگشت بازار امیدوار باشیم. با این حال در هفته جاری نیز روز سه شنبه به مناسبت عید غدیر خم معاملات برگزار نخواهند شد و احتمالا روندی مشابه را تجربه خواهیم کرد. به این ترتیب حجم معاملات در بازار آتی سکه نسبت به هفته ما قبل که رقم 39 هزار واحدی را ثبت کرده بود با کاهش 17 هزار و 198 واحدی در حجم معاملات مواجه شده است. از سوی دیگر طی هفته گذشته سررسید اردیبهشت با ثبت معاملات در رقم 10 هزار و 499 معامله هر چند بیشترین حجم معاملات در بین سررسیدهای مختلف را به ثبت رساند، ولی نسبت به مدت مشابه هفته ماقبل خود با کاهش حجم معاملات مواجه شد.


به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، طی هفته گذشته نوسانات قیمتی در بازار آتی سکه بسیار کم بود؛ به‌طوری‌که نوسان قیمت سکه آتی در سررسید اردیبهشت 5 هزار تومان بوده و همچنین بالاترین و پایین ترین قیمت در بازار آتی سکه طی هفته گذشته به ترتیب در رقم یک میلیون و 170 هزار و یک میلیون و 165 هزار تومان قرار گرفته است که نشان از آرامش و سکوت در این بازار دارد.در این بین نگاهی به معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد معامله‌گران با بستن موقعیت‌های خود در سررسیدهای قدیمی‌تر بیشتر به سمت ایجاد موقعیت‌های جدید در قرارداد تیر 96 متمایل بودند که نشان می‌دهد معامله‌گران محتاط‌تر از همیشه در بازار قدم برمی دارند و به دورنمای سال جاری اعتماد زیادی ندارند و ترجیح می‌دهند وقایع سال آینده را رصد کنند.

با این حال قیمت سکه در بازار آتی طی هفته گذشته نیز زیر سایه دو عامل اصلی تغییرات قیمت اونس و دلار قرار داشت. در ارتباط با طلای جهانی باید گفت فلز زرد طی هفته گذشته کاهش قیمتی 15 دلاری را از سر گذراند اما از سوی دیگر و در مقابل، دلار هفته تقریبا پر رونقی را از لحاظ قیمتی پشت سر گذاشت، به‌طوری‌که بهای این ارز در حدود 25 تومان افزایش را تجربه کرد. بنابراین و با توجه به دو موضوع قیمت طلای جهانی و دلار داخلی باید گفت، کاهش قیمت طلای جهانی که می‌توانست روی کاهش پایاپای قیمت سکه آتی نیز تاثیر بگذارد به وقوع نپیوست، چرا که قیمت دلار از طریق معامله‌گران سکه، طی هفته گذشته کنترل شد و در این راستا، معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه همراه با کاهش قیمت طلای جهانی اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند، موضوعی که به رابطه الاکلنگی ارز و سکه موسوم است.

 

ورود به کانال قیمتی جدید و توصیه تکنیکالیست‌ها

بهای طلای جهانی طی هفته گذشته با پس زدن کانال قیمتی 1340 دلار به کانال 1310 دلاری وارد شد و در تمامی روزهای هفته روندی نزولی را طی کرد، به‌طوری‌که بهای فلز زرد تا لحظه نگارش این گزارش به رقم 1312 دلار رسیده است؛ اما طی هفته گذشته بهای فلز زرد در روز پنج‌شنبه به پایین ترین رقم خود طی هفته رسید. قیمت طلا در این روز به پایین تر از 1307 دلار نیز وارد شد، موضوعی که موجب اظهار‌نظرهای زیاد تکنیکالیست‌ها پیرامون زمان مناسب برای خرید طلا شده است، در این راستا تکنیکالیست‌ها از قبل خاطرنشان کرده بودند که شکسته شدن سطح حمایتی 1325 دلاری طلا را به کانال 1310 دلاری هدایت خواهد کرد، پیش‌بینی که تا لحظه نگارش این گزارش همچنان پابرجا بوده است، از سوی دیگر کاهش قیمت طلای جهانی و وارد شدن به این سطح قیمتی اگر سطح حمایتی 1305 دلاری نیز شکسته شود، شائبه وارد شدن قیمت طلا به کانال 1280 و 1270 دلار را نیز تقویت می‌کند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها