Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

توزیع نامتوازن نقدینگی در فرابورس

یکشنبه، 28 شهریور 1395 | Article Rating

روز گذشته شاخص کل فرابورس با رشد اندک یک واحدی (معادل 1/ 0 درصد) در سطح 801 واحدی متوقف شد. به این ترتیب برخلاف شاخص کل بورس تهران که با افت قیمتی نمادهای بزرگ افت 5/ 0 درصدی را تجربه کرده بود، برآیند تغییرات قیمتی نمادهای فرابورسی رشد آرامی را برای شاخص این بازار رقم زد. مجموع معاملات سهام در این بازار حدود 35 میلیارد تومان بود (بدون در نظر گرفتن معاملات اوراق تسهیلات مسکن واوراق با درآمد ثابت).

روز گذشته نمادهای «هرمز»، «ذوب» و «زاگرس» در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار داشتند. از سوی دیگر «مارون» «میدکو» و «شتران» بیشترین فشار را بر شاخص کل فرابورس وارد کردند. مجموع ارزش معاملات فرابورس با احتساب اوراق تسهیلات مسکن و اوراق با درآمد ثابت نزدیک به 88 میلیارد تومان بود. اوراق با درآمد ثابت حدود 47 میلیارد تومان از ارزش معاملات دیروز فرابورس را به خود اختصاص داده بود. مطابق با انتظارات در شرایط رکودی سهام، سرمایه‌ها به سوی بازارهای کم‌ریسک‌تر و با سود تضمین شده حرکت می‌کنند. نرخ بالای بازدهی این اوراق نیز در شرایطی که تورم عمومی در ماه‌های اخیر به زیر 10 درصد رسیده است، عاملی برای جذابیت هر چه بیشتر این نوع سرمایه‌گذاری است.

 

ریزش معاملات سهامی فرابورس

همان طور که اشاره شد ارزش معاملات سهام در فرابورس همگام با افت این نماگر در بورس تهران به سطح 35 میلیارد تومان رسیده است (در مقایسه با پایان هفته گذشته ارزش معاملات سهام فرابورس افت بیش از 36 درصدی را نشان می‌دهد). در صورتی که ارزش معاملات بلوکی نیز از این عدد کم شود ارزش معاملات سهام فرابورس به 31 میلیارد تومان می‌رسد. توکا ریل با ارزش معاملات بیش از 5 میلیارد تومان به تنهایی بیش از 16 درصد از ارزش معاملات دیروز فرابورس را به خود اختصاص داد. در حالی که از ابتدای شهریور بیشینه ارزش معاملات این سهم به 800 میلیون تومان می‌رسید، روز گذشته با خرید پررنگ حقیقی حجم معاملات این شرکت به بیش از 22 میلیون سهم و ارزش معاملات نیز به 5 میلیارد و 100 میلیون تومان رسید. در معاملات «توریل» بیش از 89 درصد از حجم خرید به معامله‌گران حقیقی اختصاص داشت، در حالی که 76 درصد از حجم فروش دیروز در اختیار 4 کد حقوقی بود.

پس از توکاریل «ذوب» با ارزش معاملات 4میلیارد و 600 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات سهام فرابورس را به خود اختصاص داد. ذوب آهن روز گذشته پس از «هرمز» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشت. در ماه‌های اخیر «ذوب» نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. در حالی که در آخرین ماه سال گذشته قیمت هر سهم ذوب‌آهن اصفهان به بیش از 368 تومان نیز رسیده بود، اما در ادامه نزول شدید قیمتی این سهم را شاهد بودیم. در این میان «ذوب» با نوسانات شدیدی از ابتدای سال همراه بوده است. مهم‌ترین موضوعی که در ماه‌های گذشته دامنه نوسانات «ذوب» را تشدید کرده است، افزایش سرمایه سنگین این شرکت از محل تجدید ارزیابی به منظور اصلاح ساختار مالی است. موضوعی که با ایجاد هیجان در بسیاری از نمادها در ماه‌های گذشته به‌خصوص در سه ماه پایانی سال رشدهای عجیبی را برای برخی نمادها رقم زدند.

البته این رشدهای بدون پشتوانه بنیادی در ادامه پایدار نماند و بسیاری از نمادها در مسیر تند نزول قرار گرفتند. ابتدای شهریور پس از جدل‌های بسیاری که روی افزایش سرمایه «ذوب» وجود داشت، سرانجام پیشنهاد افزایش سرمایه 320درصدی این شرکت در ابتدای شهریور روی «کدال» قرار گرفت (پیش از این در بهمن ماه سال گذشته پیشنهاد افزایش سرمایه 630 درصدی از سوی این شرکت داده شده بود.) در حالی سرمایه این شرکت کمتر از 787 میلیارد تومان است که این شرکت با زیان انباشته بیش از 1500 میلیارد تومانی را براساس آخرین صورت‌های مالی (عملکرد سه ماه نخست سال 95) مواجه است. بر این اساس این شرکت باید برای خروج از ماده 141 قانون تجارت سرمایه خود را ارتقا دهد. در صورتی که با افزایش سرمایه این شرکت تا سطح 3318 میلیارد تومان نیز موافقت شود مشکل اصلی این شرکت، عملیات ضعیف، حذف نخواهد شد. با وجود احتمال ثبت سرمایه جدید، عملیات ضعیف این شرکت می‌تواند بار دیگر زیان انباشته را به بیش از نیمی از سرمایه افزایش داده و در نتیجه شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت شود.

 

ادامه کار «هرمز» بی‌توجه به بازار

«هرمز» روز گذشته بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشت. سهام فولاد هرمزگان از تاریخ عرضه (فروردین سال گذشته) همیشه خبرساز بوده است. نوسانات شدید و رشدهای قابل توجه این نماد توجه بازار را به سوی خود جلب کرده است. در 19 فروردین 94، هرمز با قیمت 1200 ریال به ازای هر سهم از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان (در حال حاضر فولاد مبارکه بیش از 95 درصد «هرمز» را در اختیار دارد) در بازار عادی فرابورس عرضه شد. با شور همیشگی که در عرضه‌های اولیه وجود داشت این شرکت روند صعودی را در پیش گرفت. به این ترتیب در 10 روز کاری سهام فولاد هرمزگان رشد بیش از 50 درصدی را به ثبت رساند. در حالی که قیمت این سهم در اوج رکود معاملات سهم در پاییز سال گذشته به کمتر از 100 تومان نیز رسید، اما بار دیگر همراه با رونق عمومی بازار سهام کشورمان از ابتدای دی رشدهای خیره‌کننده‌ای در این نماد به ثبت رسید. قیمت کنونی هر سهم هرمز 247 تومان است. این سهم در رکود ماه‌های اخیر نیز افت شدیدی را تجربه نکرد و خرید پررنگ حقوقی‌ها مانع از افت قیمت سهم فولاد هرمزگان شد.

در این خصوص می‌توان به خریدهای پی در پی صندوق گنجینه آرمان در نماد «هرمز» اشاره کرد. این کد حقوقی از 18مرداد به جمع سهامداران درصدی این شرکت پیوسته است. پس از آن نیز با خرید بیش از 36 میلیون سهم درصد مالکیت خود از این شرکت سرمایه اسمی 1500 میلیارد تومانی را به 27/ 1درصد رسانده است. روز گذشته نیز نزدیک به 96درصد از حجم معاملات خرید به دو کد حقوقی اختصاص داشت. هرمز در روز گذشته در میان معاملات عادی سهام در فرابورس پس از «توریل» و «ذوب» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. «ثباغ» و «شتران» نیز از دیگر نمادها با بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس بودند. در مجموعه 5 نماد مزبور بیش از نیمی از معاملات سهام فرابورس را به خود اختصاص دادند. در شرایط رکودی بازار، جذابیت تک نماد در نگاه برخی از معامله‌گران حقیقی و حقوقی باعث شده که نقدینگی توزیع نامناسبی در فضای بازار نداشته باشد. ارزش بالای معاملات اوراق با درآمد ثابت نیز بار دیگر به سلیقه معامله‌گران در فضای رکودی اشاره دارد.




منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها