Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ارتقای کوره قوس الکتریکی فولاد خراسان توسط دانیلی
 

ارتقای کوره قوس الکتریکی فولاد خراسان توسط دانیلی

شنبه، 03 مهر 1395 | Article Rating

شرکت دانیلی ایتالیا با هدف ارتقای فناوری کوره قوس الکتریک تفاهمنامه همکاری با مجتمع فولاد خراسان، امضا می‌کند.

در دیدار «کنزاتی» نماینده شرکت «دانیلی» با سیدحسین احمدی، مدیرعامل فولاد خراسان، طرفین ضمن ابراز خرسندی نسبت به ازسرگیری همکاری‌های فنی و فناوریکی میان دانیلی و فولاد خراسان، با امضای موافقت‌نامه‌ای درباره ریومپینگ ارتقای فناوری کوره قوس همکاری خود را آغاز کردند.


افزایش تولید فولاد
به گفته معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خراسان، با گذشت بیش از یک دهه از تولید فولاد در واحد فولادسازی مجتمع و کسب تجارب گوناگون و دستیابی به ظرفیت اسمی تولید فولاد خام در واحد فولادسازی مجتمع فولاد خراسان و نیز ضرورت بهینه‌سازی تولید، این نیاز به ارتقای تجهیزات و فناوری بسیار احساس می‌شد که خوشبختانه با شروع همکاری با شرکت دانیلی امیدواریم این اصلاح فناوری و ارتقای آن هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.
حمیدرضا زارع با بیان اینکه در چند سال پیاپی حد نصاب تولید در واحد فولادسازی ثابت مانده است، اظهار کرد: با رسیدن به حداکثر ظرفیت، با توجه به تجارب ارزشمند همکاران، افزایش ظرفیت تولید نیازمند ارتقای فناوری کوره قوس ارزیابی می‌شود. وی نتایج ارتقای فناوری کوره قوس را علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، کاهش مصرف انرژی و نیز مواد اولیه و در نتیجه بالا رفتن راندمان تولید عنوان کرد.
همچنین معاون طرح و توسعه شرکت در این‌باره اظهار کرد: ارتقای راندمان تولید و بهره‌وری از ضرورت‌های تولید اقتصادی و بهره‌ور است و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی شرکت‌ها باید به سمتی حرکت کنند که مصرف انرژی و سایر هزینه‌های تولید ازجمله مواد اولیه را کاهش دهند تا بتوانند محصولات رقابت‌پذیر تولید کنند. به گفته حمیدرضا اسحاقیان، ارتقای فناوری کوره قوس در مجتمع فولاد خراسان که با سفر نمایندگان شرکت ایتالیایی آغاز شده است، به احتمال حدود یک سال به طول خواهد انجامید.

 


ارتقای فناوری عامل‌افزایش بهره‌وری
ارتقای فناوری کوره قوس الکتریک در شرکت فولاد خراسان می‌تواند سبب کاهش میزان انرژی از یک‌سو و افزایش تولید از سوی دیگر شود.
درباره جزییات قرارداد همکاری با ایتالیایی‌ها با شرکت فولاد خراسان سیدحسین احمدی در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: شرکت فولاد خراسان در حال امضای دو تفاهمنامه خارجی در دو حوزه متفاوت است؛ یکی قراردادی است که با شرکت دانیلی ایتالیایی در رابطه با پیوند کوره قوس الکتریک کارخانه فولاد بسته شده است و دیگر قراردادی مشابه که با ژاپنی‌ها در حال پیگیری است. احمدی در ادامه با اشاره به مزیت‌هایی که این قرارداد می‌تواند در پی داشته باشد، عنوان کرد: ارتقای فناوری کوره قوس الکتریک سبب می‌شود میزان مصرف انرژی، الکترود و اکسیژن در این کارخانه کاهش یابد. وی ادامه داد: میزان مصرف انرژی همانند برق در هر تن تولید با نصب این کوره‌ها کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، راندمان تولید نیز افزایش خواهد یافت که نتیجه این موضوع سبب کاهش قیمت تمام‌شده خواهد شد.
مدیر شرکت فولاد خراسان در پاسخ به این سوال که این قرارداد در چه مرحله‌ای قرار دارد، عنوان کرد: این قراردادی است که در مرحله ال‌سی (گشایش و ثبت سفارش) قرار دارد و به‌زودی وارد مرحله اجرا خواهد شد. پیش از این، شرکت دانیلی چندین بار از فولاد خراسان بازدید کردند تا اینکه منجر به عقد قرارداد شد.
وی با اشاره به تحولی که با این فناوری در شرکت به‌وجود خواهد آمد، گفت: با این قرارداد شاهد تحولی بزرگ در فولاد خراسان خواهیم بود، چراکه با نصب این کوره‌های قوس الکتریک، کارخانه مجهز به فناوری روز شده و نوسازی خواهد شد و کارکرد آن با استفاده از روش‌های فناوری‌های نوین بهبود خواهد یافت که منجر به بهسازی آن می‌شود.
احمدی در ادامه با اشاره به قرارداد مشابهی که در واحد آهن‌اسفنجی بسته می‌شود، گفت: یک تفاهمنامه دیگر نیز با یک شرکت ژاپنی امضا کردیم که مشابه همین کار را برای واحدهای آهن اسفنجی انجام خواهد داد. وی افزود: ما دو کارخانه آهن اسفنجی داریم که هر یک ۸۰۰ هزار تن - در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن- تولید دارند که این دانش فنی در دست این شرکت ژاپنی است.
وی افزود: کارشناسان شرکت (جی‌اف‌ئی) ژاپن در قالب هیاتی متشکل از کارشناسان سرمایه‌گذاری استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، روز سوم مرداد از مجتمع فولاد خراسان بازدید کردند و تمایل خود را به همکاری در زمینه تامین تجهیزات، به‌ویژه الکترودهای گرافیتی با کیفیت بالا با معاون بهره‌برداری و مدیران شرکت در میان گذاشتند.
به گفته احمدی، آقای یامادا، مسئول ارشد بخش خارجی شرکت «JFE SHOJI» که با هدف بررسی همکاری‌های تجاری و صنعتی با شرکت‌های ایرانی به کشورمان سفر کرده بود، در این بازدید ضمن آشنایی نزدیک با خط تولید مجتمع و فرآیند تولید محصول اظهار کرده است، هلدینگ (جی‌اف‌ئی) دارای بیش از ۷۲هزار کارمند با گردش مالی سالانه افزون بر ۱۰۰میلیارد دلار است و مجموعه تولید فولاد آن، یکی از بزرگترین مجموعه‌های فولادسازی ژاپن است که با بیش از ۴۳ هزار کارمند سالانه بیش از ۲۷میلیون تن مقاطع گوناگون از قبیل ورق، میلگرد، لوله، پروفیل و فولادهای خاص تولید می‌کند.
احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: به موجب این تفاهمنامه میزان مصرف آب و برق و سایر مصرف انرژی در این واحدهای آهن اسفنجی تقلیل خواهد یافت. مدیر شرکت فولاد خراسان تاکید کرد: پس از نصب این کوره‌ها در واحدهای آهن اسفنجی، ظرفیت ۸۰۰ هزار تن هر یک از این واحدها به یک میلون تن می‌رسد. درحقیقت با این ارتقای فناوری، بهسازی و اصلاح روش تولید انجام می‌شود.
احمدی در پاسخ به این پرسش که چه مدت زمانی برای اجرای پروژه ارتقای فناوری‌نیاز است، تصریح کرد: مدت زمان اجرای این پروژه بستگی به حال و روز صنعت فولاد و کسب‌وکار دارد.
 اگر بحث موضوع نقل و انتقال روان‌تر شود، موضوع قرارداد ما نیز سریع اجرایی خواهد شد. درنهایت ما پیش‌بینی می‌کنیم بخش نخست یا همان قرارداد دانیلی در یک‌سال یا کمتر از یک‌سال پیش‌رو عملیاتی شود.
وی با اشاره به هزینه این قراردادها عنوان کرد: هزینه بخش نخست قرارداد ۴ میلیون یورو برآورد شده است. قرارداد دوم که با ژاپنی‌هاست هنوز در مرحله تفاهمنامه است و زمانی که به مرحله قرارداد برسد، هزینه آن مشخص خواهد شد.


افتتاح طرح توسعه فولاد
لازم به یادآوری است مجتمع فولاد خراسان رضوی از ۱۳۶۸ در نیشابور آغاز به کار کرد. هم‌اینک و۲۱۲۱ نفر به صورت مستقیم در مجتمع فولاد خراسان‌رضوی مشغول کار هستند. این مجتمع در ۶ ماه اخیر اقدام به انعقاد تفاهمنامه‌هایی با شرکت دانیلی ایتالیا برای تامین تجهیزات و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی کرده است. این طرح‌ها شامل خط تولید گندله‌سازی به ظرفیت ۲/۵ میلیون تن در سال و کارخانه فولادسازی شماره ۲ به ظرفیت تولید سالانه ۷۲۰ هزار تن است که برای هر دو طرح ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. همچنین طرح توسعه مجتمع فولاد خراسان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. هم‌اینک میزان تولید در مجتمع فولاد خراسان ۶۳۰ هزار تن در سال است که با بهره‌برداری از دو طرح توسعه این میزان چند برابر افزایش می‌یابد. براساس اهداف تعیین‌شده ۵۰درصد تولید سالانه شرکت فولاد خراسان به میزان ۳۰۰ هزار تن به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود؛ امسال نیز دو بازار عمان و امارات نیز به بازارهای صادراتی این مجتمع افزوده شده است.
تصاویر
  • ارتقای کوره قوس الکتریکی فولاد خراسان توسط دانیلی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها