Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

آیا طرح کاهش نرخ سود بانکی متوقف شده است؟

شنبه، 24 مهر 1395 | Article Rating

به نظر می رسد بانک مرکزی نیز از نحوه عمل بانک ها و موسسات اعتباری برای کاهش نرخ سود سپرده ها راضی نیست.

به گزارش استیل ایران به نقل از اخبار بانک، اواخر سال گذشته بود که مسئولان بلندپایه دولت و به خصوص بانک مرکزی همواره از کاهش نرخ سود بانکی و همچنین تسهیلات سخن می گفتند. 
مدیران بانک مرکزی همواره بر این نکته تاکید داشتند که نرخ سود بانکی باید ۲ یا ۳ واحد بیشتر از نرخ تورم باشد. 
در ابتدای راه نیز بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ سود سپرده در بانک ها و موسسات اعتباری خوب عمل کرد و در کمتر از یک سال نرخ ها را بیش از ۸ واحد کاهش داده است. 
البته ذکر این نکته ضروری است که موفقیت بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ تسهیلات چندان رضایت بخش نبوده و به دلیل بالابودن بهای تمام شده پول در بانک ها هنوز نرخ تسهیلات کاهش چندانی نداشته است. 
کارشناسان بانکی و اقتصادی معتقدند نرخ سود سپرده ها در شبکه بانکی باید کمی بیشتر از نرخ تورم باشد و دولت نیز تلاش بسیاری کرد که پس از کاهش نرخ تورخ نرخ سود را نیز در حدود نرخ تورم پایین بیاورد. 
کاهش نرخ سود و تورم به خوبی در حال پیشروی بود که البته نرخ سود همراه با نرخ تورم در چند ماه اخیر کاهش نیافت. 
به نظر می رسد دولتی ها نیز به این نکته پی برده اند که کاهش ضربتی نرخ سود باید در طی چند سال رخ دهد تا به نرخ ایده آل که همان ۲ یا ۳ واحد بیشتر از نرخ تورم است برسد. 
هم اکنون نرخ تورم تک رقمی است و خوب است نرخ سود سپرده ها و تسهیلات نیز به طبع این کاهش به حدود ۱۲ برای سود سپرده ها و ۱۵ درصد برای تسهیلات برسد. 
اما بانک مرکزی و شورای پول و اعتباری با توجه به عدم رعایت برخی از بانک ها و موسسات برای نرخ ۱۵ سود سپرده ها و ۱۸ نرخ تسهیلات ترجیح داده اند کاهش مجدد را متوقف تا هم بانک ها و هم مشتریان نرخ های فوق را پذیرفته و سپس کاهش مجدد را در دستور کار قرار دهند که منطق نیز چنین می گوید.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها